Azungu azungu!! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Ellen Riezebos - WaarBenJij.nu Azungu azungu!! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Ellen Riezebos - WaarBenJij.nu

Azungu azungu!!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

28 Februari 2014 | Malawi, Zomba

Even een berichtje vanuit het regenachtige Zomba.

Maandag was de dag dat we naar ons project: bwalo gingen. We werden eerst voorgesteld aan onze projectleider Rodgers. Hij bracht ons naar ons huisje waar we doordeweeks verblijven. Heb wel echt ff een cultuurshock gehad. We wonen in een buurt waar de meeste mensen echt arm zijn. Het is een klein huisje met 2 slaapkamers, geen keuken,want ze koken alles buiten op kolen,een wc met mega grote kakkerlakken en hokje om te wassen.
We werden voorgesteld aan onze huisvader Willard, een jongen die voor ons (mega vet) kookt (nu al 1 liter olie er door heen gejaagd) en schoonmaakt en de guard James. Ik dacht eerst dat het een grapje was dat James onze guard was omdat hij zo ongeveer 2 koppen kleiner dan mij was.:P Naast deze 2 jongens hebben we ook nog een hond Boeffy.
Rodgers heeft ons het huisje van het project laten zien en hij stelde ons de straatjongeren voor. Raar om te zien dat ze verschillende kleren krijgen maar altijd maar hetzelfde paar aan hebben.

Dinsdag moesten we om 8 uur aanwezig zijn bij bwalo. We wisten dat ze daar niet zo van de tijd waren en dit bevestigde het nogmaals. De leraar kwam om ongeveer 9 uur. Er werd ons verteld waarom deze kinderen op straat leefden. Vaak zijn de ouders overleden,worden ze misbruikt of mishandeld. Er was zelfs een een jongen die op straat kwam te staan omdat zijn moeder dacht dat hij een heks was.
Het was ook wel grappig om te zien dat ze super enthousiast raken van een camera. Ze willen allemaal op de foto en het liefst met een voorwerp zoals een bloem of plant.
We zijn dinsdag ook nog naar een school geweest. We gaan hier checken of de kinderen van bwalo wel naar school gaan. We kwamen bij een school aan waar ze 2000 kinderen hadden en 100 a 200 kinderen per klas! Tijdens de pauze kwamen de kinderen allemaal naar buiten gerend om ons te zien. Ze riepen allemaal AZUNGU! (dat betekend blanke) Dit hoor je overigens bijna overal als je op straat loopt:P.

Woensdag hebben we huisbezoeken gedaan. Dit doe je om te kijken of de kinderen thuis zijn of om na te vragen hoe het precies komt dat hun kinderen op straat leven. Ook proberen we hiervoor een oplossing te zoeken. Jammer genoeg waren geen van deze ouders thuis.
Verder hebben we gevoetbalt en zo ongteveer het hele dorp liep uit om hier naar te kijken. De kinderen hadden ondertussen al een snack gevonden onder het voetbal kijken. Namelijk vliegende mieren. Ze trekken de vleugels er af en peuzelen ze vervolgens op. Lekker hoor!!

Donderdag zijn we naar de stad geweest om te kijken of er nog kinderen van de straat te vinden zijn die bij Bwalo weg waren gelopen. Kinderen doen dit vaak omdat ze gewend zijn aan de straat en hier hun leventje hebben. Het is daarom de bedoeling dat we ze goed op ze kunnen inpraten en dat ze echt naar school moeten als ze wat willen bereiken. De terug weg zagen we dat 2 honden aan het vechten waren met elkaar. Een klein jongentje zag dit gebeuren en pakte een grote steen en gooide het op 1 van de honden. Wij vroegen aan Willard of dit normaal was en hij zij van wel. Hier zien ze honden alleen als waakdier en verder ook niet.

Vandaag (vrijdag) hebben we een weekly report gedaan en zijn we hier richting de pachachere gegaan. Omdat we al de hele week ons alleen kunnen wassen met een teiltje water konden we niet wachten om ff lekker te douchen. Jammer genoeg kwamen we er achter dat hier sinds vanmiddag het water niet meer stroomt en dus niet kunnnen douchen. Een beetje jammer allemaal maar goed, i used to it:P.

• 01 Maart 2014 - 08:23

Annemarie:

Hoi Ellen, je maakt daar heel wat mee en ziet ontzettend veel, begrijp ik. Leuk om te lezen! Groetjes!

• 01 Maart 2014 - 10:29

Leonie:

Whoo ellen.. Je maakt wat mee zo telezen..
    Hele week regen? Off is het weer wel goed..
    Nou nog drie weekjes meid..
    Nog weer een fijne week gewenst!!
    Liefs...

• 01 Maart 2014 - 17:50

Ailko FAber:

Joh Ellen wat een avontuur. Dat zijn nogal andere randvoorwaarden om te werken. Als je die gesprekken hebt met de kinderen en de ouders heeft dat dan impact? Is er bij hun ook niet een soort sociaal acceptabel gedrag vertoont wordt en zodra jij je weer hebt omgekeerd dat ze dan weer verder gaan met hun eigen leven? Zomaar een gedachte die bij mij opkwam. Groet, Ailko Faber

• 05 Maart 2014 - 15:12

Oma:

Hoi Ellen,
    Fijn om deze verslagjes te lezen. Ik heb met Yvonne en Anne-Marie jouw foto's bekeken. Heeeeeel leuk!
    Heb je al weer kunnen douchen? Zo lang je jezelf niet ruikt is het niet zo erg toch? Je kunt ook in de regen gaan staan.
    Ik hoop dat je heel veel waardevolle ervaringen opdoet en geniet er van!

Pas goed op jezelf.

Groetjes en liefs, opa en oma.