Hakuna matata! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Ellen Riezebos - WaarBenJij.nu Hakuna matata! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Ellen Riezebos - WaarBenJij.nu

Hakuna matata!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

18 Maart 2014 | Malawi, Zomba

Jammer genoeg heb ik de laatste tijd geen update kunnen plaatsen omdat er de laatste tijd veel onweer was en dus slecht inernet.
Ik probeer het daarom maar even wat beknopter samen te vatten. Anders ben ik morgen nog bezig.:P Foto's uploaden gaat trouwens ook heel moeilijk. Moet alles 1 voor 1 uploaden en het is super traag.

8 en 9 maart zijn we naar het national park in Liwonde geweest om allerlei dieren te spotten. Het was echt top! We gingen s'morgens al vroeg onderweg en bij de eerste tankstop kwamen er (een stuk of 30) mannen op ons afstormen om vanalles proberen te verkopen. Van vis tot lollies en van krabbetjes tot piepschuim?!
We zijn eerst het meer op geweest met een boot. Hier hebben we veel nijlpaarden,verschillende vogels,2 krokodillen (meer 2 boomstammen in het water maar het gaat natuurlijk om het idee) en olifanten die in het water aan het spelen waren. Echt super mooi! De gids zij dat olifanten niet zo heel snel zich laten spotten in het water en vooral niet in deze tijd van het jaar dus we hebben geluk gehad. S'nachts hebben we overnacht tussen de nijlpaarden op een boot. Wel een keer wat anders om gewekt te worden door een nijlpaard! S'morgens zijn we met een jeep het park in gereden. Daar hebben we veel apen,vogels,wilde zwijnen,verschillende herten en weer de olifanten gezien. We waren op een gegeven moment wel heel dichtbij maar volgens mij zag de gids het gevaar er niet zo van in.
De terug weg moesten we door een poort en wilde een poortbewaker ons nog even geld laten betalen. Terwijl we al lang betaald hadden. Het is hem uiteindelijk niet gelukt om ons te laten betalen.. Dit merk je wel vaker dat mensen alleen al meer geld vragen omdat je een ''azungu'' bent. Wat een discriminatie!:p

Verder heb ik wel weer aardig wat mee gemaakt de afgelopen 1,5 week. We hadden een familie bezoek bij de zus van Frank (een straatjongen van Bwalo) We kwamen er met dit bezoek achter dat Frank en Clement (een vriend van Frank die ook bij ons verbleef) grote criminelen waren. Dit was heel raar omdat je op een gegeven moment de jongens wat beter leert kennen en kun je het haast niet voorstellen dat ze onder andere diefstallen en inbraken hebben gepleegd en onschuldige mensen hebben toegetakeld. Frank en Clement hebben verbleven alleen bij Bwalo omdat ze onderdak hadden. Ze hadden trouwens ook hun naam veranderd omdat de politie naar ze op zoek is. Toen we terug kwamen bij Bwalo was alleen Clement aanwezig. Hij wilde wegrennen maar een medevrijwilliger heeft hem in een klein hokje gezet en opgesloten. Daarna hadden we een vergadering wat we nou moeten doen. Ik had zoiets van: bel nou gewoon de politie want als de politie er achter komt dat wij jongens die crimineel zijn vasthouden zijn we nog verder van huis... Hier waren ze niet allemaal mee eens maar goed, uiteindelijk hebben ze de politie gebeld. De politie had gezegd dat ze wel graag de reis vergoed willen om de jongens op te halen en dat ze anders niet wilden komen.. heel vreemd dus:p
Uiteindelijk konden we Clement dan ook niet meer vasthouden en is hij weg gerend. Bij bwalo hebben we over veel dingen overleg.. maar 80% komt niks van terecht. Dat blijkt normaal te zijn hier..Ze zeggen niet voor niets: Hakuna matata! (rustig aan doen)

Verder hebben we nog een vrijwilligersdag gehad. Hierbij gingen we naar alle projecten rond Zomba. Veel projecten die bezig zijn met HIV/AIDS,bouwprojecten,werken met (gehandicapte) kinderen ect. Was wel leuk om te zien wat je medevrijwilligers allemaal uitvoeren door de weeks. Hierna zijn we naar een ziekenhuis geweest. Hebben hier een rondleiding gekregen van een nederlandse co assistent. Heel apart om te zien hoe het er hier aan toe gaat. Zo hebben ze een kinderafdeling zonder bedden. De kinderen slapen op een houten plank aan de muur of zitten bijna allemaal op de grond. De meeste kinderen die hier binnen worden gebracht hebben malaria. De co assistente vertelde ook een verhaal over dat een tweeling heel erg ziek was. 1 er van overleed en er was dus een begravenis en moest het andere kind ook mee terwijl die op sterven lag. Ook dit kind heeft het uiteindelijk niet gehaald. De mensen zijn hier dus behoorlijk eigenwijs. Zo willen ze ook niet dat een kind zuurstof toegedient krijgt als dit nodig is omdat ze denken dat het een gifstof is. Zo sterven er alleen al veel kinderen..
Na de rondleiding hebben we bloed gedoneerd. Alles ging gelukkig wel steriel. Ik betwijfelde het eerst omdat het overal een dikke zooi was en overal lagen naalden ect. Maar de naald die ze voor ons gebruikten haalden ze wel gewoon uit het plastic. Nadat er 0,5 liter bloed bij me was afgetapt voelde ik me behoorlijk duizelig.. De dokter zag het al aan me en zij dat ik direct weer moest gaan liggen. Hij kwam ineens aanzetten met 2 handen vol ijsblokjes en legde alles in 1 x op m'n voorhoofd en de helft belande in m'n haar.

Afgelopen dinsdag was de huisvader Willard 25 geworden en hadden een taart besteld bij pakachere met zijn naam er op.. Dit vond hij echt helemaal geweldig. Hij zij dat hij nog nooit zoiets had gezien en dat z'n dag niet meer stuk kon. Leuk om te zien dat mensen zo blij kunnen zijn met zulke dingen. Net zoals ik tegen Wyness (een local vrijwilliger van bwalo) zij dat ze mijn oude witte samsung telefoon (vol met barsen in het scherm) wel mocht hebben omdat die van haar kapot was. Ze was echt zooo blij..ohh god blessing you! You are great..If i never see you again in real live..than i see you in haven!

Afgelopen donderdag zijn we weer richting pakachere gegaan omdat we vrijdagochtend vroeg zouden vertrekken naar cape mclear. Dit is een heel groot meer in malawi. Jammer genoeg werd ik ziek en moest ik vrijdag naar het ziekenhuis. Hier wilden ze m'n bloed testen. De eerste keer prikte de dokter verkeerd. Hij zat maar te draaien met die naald in m'n arm omdat er maar geen bloed uit kwam. Uiteindelijk kwam hij er achter dat hij toch maar even opnieuw moest prikken...
De dokter vertelde me dat ik een buikgriep had en dat m'n zink te laag was. Kreeg hierbij een hele voorraad pillen mee.
Vrijdag kwamen we in de middag aan bij cape mclear. Het was echt super mooi. Ondanks ik niet al te fit was heb ik aan alles wel gewoon mee gedaan. We hebben gesnorkeld,met de speedboot gevaren,zonsondergang bekeken met een pilsje in de hand (jahaa, zelfs ik ging aan het bier!) naar een cocktailbar geweest en we hebben arends gevoerd met visjes.

Gistermiddag moest ik eigenlijk gewoon werken maar wilde nog heel graag het zomba plateau zien. Had veel verhalen gehoord over dat het uitzicht vanaf deze berg super mooi moet zijn. En dat was het zeker! Ben hier samen met de huisvader Willard naar toe gegaan. Ook hebben we nog een aantal watervallen kunnen bewonderen.

Zaterdag ga ik al weer naar huis. De tijd vliegt hier maar ben ook wel weer blij om iedereen weer te zien. Zit alleen wel tegen de vlucht op. Moet op Ethiopie 5,5 uur wachten en Londen Heathrow 7 uur -_-. Maar goed, overleven we vast ook wel weer..

Nog wat aparte dingen die je hier zoal tegen komt:

gebruikte mais olie. Dit verkopen ze op de markt omdat verse olie te duur is voor veel mensen.

Iedereen zit hier ongegeneerd in de neus te peuteren. En ook nog even uitgebreid kijken wat de vangst van de dag is..

Ze kennen hier geen melk uit pak maar melk uit plastic zakjes!

We liepen over een marktje en Thijs wilde een t-shirt kopen. Hij zag alleen dat er een vlek op zat. Hij zij tegen te verkoper dat hij dit shirt niet wilde omdat die vies was. De verkoper roggelde een keer op zijn hand en smeerde het t-shirt in. Zo, nu is ie schoon!

• 18 Maart 2014 - 11:10

Leonie:

nou meid.. je reis zit er al bijna weer op.. zo telezen,
    heb je een super mooie tijd daar gehad..
    als ik je niet meer spreek.. goede reis terug!!
    tot snel meid!! xxliefs...

• 18 Maart 2014 - 11:53

Cardien:

Wooow Ellen,, wat maak jij daar toch gekke dingen mee.
    Super gaaf om te lezen. Vind het ook knap dat je dit allemaal doet!:D
    Fijne reis terug.. Voor je het weet ben je weer aan de vossersteeg;)
    Doe kalluman!

Xxxx

• 20 Maart 2014 - 14:03

Oma.:

Hallo Ellen .Wat een verhaal zeg,onvoorstelbaar voor onze begrippen hoe de mensen daar leven.Je leert daar ook wel veel,he Hoe je b.v een vlek uit je kleren kunt halen.
    Ik hoop dat dit over komt,want mijn laptop heeft soms rare kuren.Alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
    We doen dat als je weer terug bent wel over.
    Niet fijn dat je zo lang onderweg bent,want op een gegeven moment wil je toch gewoon naar huis.
    Tot gauw en hou je taai.
    Groetjes en liefs Opa en Oma.

• 21 Maart 2014 - 21:22

Henk Riezebos:

Je bent jarig vandaag en kan je niet anders feliciteren dan zo !,
    ik had graag even telefonisch contact.
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE 23 STE