finally the sun! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Ellen Riezebos - WaarBenJij.nu finally the sun! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Ellen Riezebos - WaarBenJij.nu

finally the sun!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

07 Maart 2014 | Malawi, Zomba

En we zijn al bijna weer op de helft! De tijd vliegt echt voorbij!
We hebben sinds zondag eindelijk mooi weer. Die week daar voor hebben we alleen maar regen gehad.

Maandag zijn we wezen kijken naar het nieuwe Bwalo huis. Dit huis wordt een stuk groter dan het huis wat de straatkinderen nu hebben. Ook is er plek voor meer kinderen. Nu kunnnen er bij het oude centrum nog maar 10 kinderen kwijt en bij het nieuwe centrum kunnen ze 20 kinderen kwijt.
We gingen op een leuke manier er naar toe. Het eerste gedeelte in de laadbak van een jeep en ook nog met een fietstaxi. Dit ging er behoorlijk hard aan toe maar dat vond ik juist wel leuk.
De terug weg was wat minder. We reden met een gewone taxi. (wat geen drol kost hier +- 30 cent). Je zit dan met z'n vieren achterin en dit x was ik blij dat ik er weer uit kon. De man naast me was ladderzat en haalde allemaal kleine gedroogde visjes uit z'n broekzak die hij aan ons wilde verkopen. Het was ook nog eens heel warm dus het stonk vreselijk. Wat was ik blij toen we uit de taxi konden..

Dinsdag was een relaxte dag. We zijn naar de school geweest om te kijken of de kinderen allemaal netjes in de klas zaten. Dit was gelukkig wel het geval.
Verder hebben we waterspelletjes met de kinderen gedaan en ben ik s'middags alleen naar de markt gelopen. Dit was wel ff wennen want normaal lopen we altijd met z'n 2en en krijgen we ook al wel veel aandacht. Maar ik voelde me net een beroemdheid joh..al die kinderen wilden je aanraken of je hand vasthouden. Ze kwamen er zelfs achter dat als je op een blanke huid drukt je dan kort een witte afdrukt er op krijgt. Dit vonden ze al helemaaal geweldig.

Woensdag hebben we de world mappers ontvangen. Dit waren dit keer een groep nederlandse jongeren van een school uit Arnhem. Zij zijn hier 2 weken en gaan alle projecten bij langs. Zo dus ook bij ons project Bwalo.
Eerst hebben de kinderen voor ze gedanst en getrommeld. Daarna zijn we met z'n allen wezen kijken bij het nieuwe centrum van Bwalo. Daar hebben we mee geholpen met stenen sjouwen in de hitte. Pfff..je zou hier maar bouwvakker zijn..
Nadat we heerlijke lasange hebben gegeten bij pachachere wilden we weer terug met de taxi. Alleen deze taxi chauffeur was niet zo ervaren. Er stond een auto aan de kant en er kwam van de andere kant ook een auto aangereden maar deze taxi chauffeur dacht er nog wel ff tussen te kunnen.. Niet dus. BAM! We knalden tegen een andere auto op, en niet zo'n klein beetje ook. Bijna de hele zijkant ging er af en de vrouw die voor in zat kon er niet meer uit komen vanaf haar kant omdat de deur zo geforceerd was. Wij zaten zelf achterin en hadden gelukkig verder niks. Toevallig kwam er een politie langs, maar die reed gewoon door en de taxi chauffeur reed weer terug naar de stad. Dus we moesten weer een eind terug lopen in de hitte zonder water..
S'middags hebben we nog gepraat met sommige jongens over hun leventje. Thijs en ik stelde de vragen in het engels en Wyness (een andere vrijwilligster) vertaalde het weer in het chichewa (de taal die ze hier spreken). We vroegen ons af of de kinderen eigenlijk wel wisten wat ze te wachten stond en wat we met ze gaan doen. Dit wisten ze niet eens terwijl sommige jongens hier al een maand zitten. Kortom..de andere vrijwilligers hebben de kinderen niet eens verteld wat de bedoeling is:p.. Dat was behoorlijk vreemd.

Donderdag hadden we in eerste instantie een huisbezoek bij een jongen die in principe al wel geinteregeerd is maar het niet goed loopt thuis. We wilden met de moeder praten maar ze zij dat ze geen tijd had maar volgens mij had ze er gewoon geen zin in omdat ze verder niks aan het doen was. Mijn medevrijwilliger Thijs was samen met een leraar naar het ziekenhuis geweest met een straatjongen van Bwalo. Hij was wat ziekjes. Het was maar goed dat ze met hem naar het ziekenhuis zijn geweest want hij bleek een in een ver gevorderd stadium van malaria te hebben. Gelukkig waren ze er nog optijd bij maar het had niet langer moeten duren. Er sterven heel veel mensen hier aan malaria ook al is het makkelijk te bestrijden. De pillen zijn namelijk voor sommige mensen te duur.
S'middags zijn we wezen voetballen en hadden de jongens een engelse toets. Het toetsen gaat heel vreemd hier.. Sommigen hebben geen papier en maken ze de toets gewoon niet. Of gaan ze ondertussen beetje voetballen buiten en komen ze na een tijdje pas weer naar binnen. Er waren ook een paar jongens die nog niet eens fatsoenlijk konden schrijven omdat ze nog bijna nooit naar school waren geweest. Laat staan een engelse toets maken..

Vrijdagmorgen hebben we niet veel bijzonders gedaan. Even een weekly report gemaakt en spelletjes met de kinderen gedaan. Op het moment zit ik in een mega broeierig hol wat een internetcafe moet voorstellen..:p
Straks gaan we naar pachachere en slapen daar 1 nachtje om vervolgens morgen richting liwonde national park te gaan. Hopelijk spotten we daar de olifanten,nijlpaarden,krokodillen,apen ect. :)

• 07 Maart 2014 - 13:41

Anne-Marie:

Hoi Ellen, wat maak jij veel mee zeg, en wat is het mooi dat je zo veel voor hun kunt betekenen op deze manier. Veel plezier nog!
    Groetjes Frans en Anne-Marie. En ook de groetjes van Sylvia.

• 08 Maart 2014 - 10:00

Henk:

je doet er veel ervaring op ! Leuke en wat minder leuke. Maar gemiddeld kunje er wat goeds doen.
    Ga zo door en beleef elke dag .Doe iiii

PS
    leer van de kids ook even de" malawian beat " inclusief dansje. Leuk voor thuis

Groeten Henk & Inge

• 09 Maart 2014 - 18:41

Oma:

Hallo Ellen.
    Wat een leuk verslag weer.Ik kan me er geen echte voorstelling van maken,om in zo'n land te leven.
    Maar het is niet saai begrijp ik.Kennen ze daar ook rijbewijzen? Als ik lees van het ongeluk dat jullie gehad hebben twijfel ik daar wel aan,En dat de politie dan maar gewoon doorrijdt,!!!
    De tijd schiet al op voor je,het gaat nu wel heel snel.
    Dat dansje lijkt me wel wat voor ons familie weekend.Goed oefenen dus.
    Pas goed op jezelf!!!!
    Tot gauw.!
    Groetjes en liefs Opa en Oma.

• 12 Maart 2014 - 19:37

Petra Schonewille:

Hoi Ellen. Wat super leuk om je verhalen te volgen.
    En wat beleef je daar veel zeg. Nog een fijne tijd daar.
    Groetjes Petra schonewille (Sparrenhorst)

• 13 Maart 2014 - 08:31

Tim :

Wat een verschil met het dagelijks leven hier. Zet m op daar!